Historie

Wittebol anno 1961 en nu

Slijterij-Wijnhandel ‘Wittebol Wijn’ is in Aalsmeer en wijde omgeving een begrip.

Het bedrijf werd in 1961 opgericht door de vader van Dik Wittebol. Medio 1999 besloot Dik, die wat rustiger aan wilde gaan doen, en Dirk & Linda dat de laasten de zaak zouden overnemen. Dit resulteerde in plannen voor een nieuwe aanpak en het besluit de zaak te verbouwen. Eind maart 2000 heropende de geheel vernieuwde slijterij-wijnhandel de deuren, maar met behoud van de naam ‘Wittebol Wijn’.

‘We wilden destijds de aanpak niet al te schokgewijs doorvoeren’, is het commentaar van Dirk van Zoolingen, ‘want het is natuurlijk niet de bedoeling om de bestaande klanten die voor een flesje jenever komen de deur uit te jagen’.

Dirk en Linda kenden het klappen van de zweep in slijtersland al van haver tot gort toen zij met Dik Wittebol in zee gingen. Dirk komt uit een familie die al 60 jaar een groothandel in dranken en een slijterij bestierde in Hoofddorp. Na zijn schoolopleiding kwam hij al spoedig in de zaak. Door familie-omstandigheden moest hij kort daarna samen met Linda het gehele bedrijf runnen. Een jaar of 23 waren ze pas.

Eigenaren Linda en Dirk van Zoolingen

Lees meer over het huidige team

Meer specialisatie

Tegelijk met de overnameproblematiek kwam nog om de hoek kijken dat Dirk en Linda, maar ook Dik Wittebol, het gevoel hadden dat er met het oog op de toekomst een nieuwe weg moest worden ingeslagen. Dirk van Zoolingen: ‘Wittebol Wijn was al jaren lid van De Gulle Bottelier. Een prima formule, maar eerlijk gezegd waren we een beetje uitgekeken op het mannetje dat daarbij hoort. Daar komt nog bij dat we veel van wat De Gulle Bottteliers te bieden hebben door het volume dat we omzetten ook zelf kunnen en dit dan met een eigen gezicht. Bovendien dachten we dat we een verdergaande specialisatie moesten nastreven. En dan bedoel ik een verbreding van het assortiment whisky’s, cognacs, calvados, grappa’s enzovoorts.

Naar onze mening zouden we daardoor onze toch al sterke regionale positie extra kunnen versterken. Vele gesprekken met deskundigen op alle tereinen volgden: met leveranciers, met de accountant, enzovoorts. Successievelijk kregen de nieuwe plannen meer contouren.
Ook leidde al het denken en overleggen tot de conclusie dat de winkel tegelijk met de overname en de doorvoering van verdergaande specialisatie aan een facelift toe was.

Het interieur was inmiddels oubollig geworden en bovendien zou een iets chiquere inrichting meer passen bij het specialisatie-karakter dat bij de opzet van de nieuwe slijterij zou worden nagestreefd. Weer volgden vele besprekkingen en toen Dirk en Linda het toekomstbeeld duidelijk voor ogen hadden, kwam het het opstellen van een hecht doortimmerd ondernemingsplan aan de orde. Een onmisbaar document, niet alleen om voor henzelf de cijfermatige consequenties op een rij te krijgen, maar ook de bank ervan te overtuigen dat een lening op goede gronden was gebaseerd.

Brainstormen

Weer volgde een periode van brainstormen. Dirk en Linda namen contact op met Nico van Splunter en bespraken met hem welke kant ze op wilden. Gezamelijk namen ze nog eens kritisch het assortiment en het interieur onder de loep. De uitbreiding van de verschillende specialiteiten in buitenlands gedistilleerd zou in elk geval beteken dat daar een plaats voor moest worden gevonden in de presentatie. Besloten werd het binnenlands gedistilleerd uit te dunnen. Niet door productgroepen overboord te gooien, maar door het aantal merken per sector te verkleinen. Dirk: ‘Het is heel nuttig geweest dat we met Nico van Splunter uitvoerig hebben overlegd. Het heeft geholpen een frisse kijk op de zaak te houden. Hij is iemand die overal tegenaan schopt, maar die ook op het juiste moment tegengas geeft of je juist aanmoedigt. We hebben dan ook veel gehad aan zijn adviezen ten aanzien van de indeling en inrichting van de zaak en de samenstelling van het assortiment.

Dirk en Linda gingen besprekingen aan met drie interieurinrichters. Uiteindelijk viel de keuze op Bruynzeel Monta √≥mdat’, aldus Dirk,’dit bedrijf qua stijl en ook qua prijs voor ons als beste uit de bus kwam. En ik moet zeggen dat ze het uitstekend hebben gedaan. We zijn zeer te spreken over de begeleiding die we kregen en de flexibiliteit die ze aan de dag legden. Op het laatste moment hadden we nog wat kleine dingen die we eigenlijk liever anders wilden en dat werd ter plekke correct opgelost.’

Speciale wandschappen

Eind maart kon de winkel na de verbouwing worden heropend. Het resultaat mag gezien worden. De slijterij maakt een open en toegankelijke indruk (mede door de brede entree) en kleurstelling, doet ruim, fris en licht aan, maar straalt tegelijk ook gezelligheid uit. Een opmerkelijk aspect vormen de speciale wandschappen.

Dirk over de wandschappen: “die hebben we tot tegen het plafond laten lopen voor het ruimtelijk effect en daaraan draagt ook bij dat de schappen ondieper zijn dan normaal. Dit geeft meer ruimte op de vloer. Een ander groot voordeel is dat je hierdoor met minder voorraad toch goed gevulde schappen kunt houden en dat betekent weer dat je minder hoeft te investeren. Die geringe voorraad in de winkel is geen probleem, want je kunt natuurlijk snel nageleverd krijgen als de voorraad teveel slinkt. Een ander belangrijk aspect van het interieur is de toonbank,, of beter gezegdhet verkoopeiland dat centraal in de winkel is geplaatst. Dit wilden we omdat je van daaruit een goed overzicht over de winkel hebt.”

Fraaie wijnkelder

Onder de zaak bevindt zich nog een flinke, fraaie wijnkelder. Dit verwacht je niet in een relatief modern winkelcentrum. Hij werd dan ook in 1970 na idee van Dik Wittebol speciaal aangelegd. Er liggen wijnen opgeslagen en er wordt van tijd tot tijd kleine proeverijen gehouden. Twee maal per jaar, in voor- en najaar, worden er daarnaast grote proeverijen gehouden en deze vinden – geheel passend in de Aalsmeerse sferen – plaats in de kas van een hydrocultuur bedrijf.

dwvd-logoWereld van Dranken

Sinds 2013 werkt Wittebol Wijn op inkoopgebied samen met de Wereld van Dranken, een inkoopclub. Ook verzorgt deze club voor de landelijke reclame-uitingen voor zelfstandige slijterijen. Door deze samenwerking kan Wittebol Wijn concurrerend zijn op drankgebied.